Sarjan
Hassan Pahlawan Melayu Yang terbilang,
Antara
Rialiti Dan Fantasi
Oleh:
Muhammad Adib Bin Ahamad
Abstrak
Cerita
mengenai Sarjan Hassan sangat sinonim jika dikaitkan dengan unsur kepahlawanan
dan petriotik dikalangan rakyat Malaysia. Terutamanya di hari pahlawan atau pun
hari kemerdekaan di negara Malaysia, kita akan selalu didendangkan tentang
kewibawaan beliau dan acap kali filemnya
ditayangkan di television. Disebalik kaca television dan rialiti , Sarjan Hasan
menyimpan banyak rahsia yang belum terungkap. Di sebalik sejarah hidupnya,
terungkai seribu nilai yang perlu kita pelajari. Hassan bin Haji Osman lahir
pada tahun 1927 di Kampung Batu 12, Mantin, Negeri Sembilan. Beliau mendapat
pendidikan di sekolah Melayu dan di sekolah pengajian pondok sehingga Jepun
menterang Tanah Melayu pada tahun 1945. Pada zaman perintahan Jepun, Hassan
berkahwin untuk mengelak daripada di tangkap Jepun menjadi buruh paksa.
Isterinya bersama-sama ibu mertuanya telah dibunuh oleh kumpulan Bintang Tiga
pada zaman Jepun. Jepun menyerah kalah
apabila Hiroshima dan Nagasaki dibom oleh Tentera Berikat. Kumpulan Bintang
Tiga mengganas dan membunuh mereka yang dianggap membantu Jepun. Hassan
meninggalkan kampung untuk belajar ilmu mempertahankan diri di Melaka dan Batu
Pahat. Kemudian, beliau menyertai Kor Rejimen Askar Melayu pada tahun 1946 di
Port Dickson. Selepas itu, beliau ditempatkan di Taiping dan memburu pengganas
komunis di Sungai Temenggor, di Hulu Perak. Kisah hidup beliau akan diterjemah secara rialiti berpandukan
kajian yang lepas dengan menggunakan belbagai kaedah untuk menyokong fakta dan
kebenaran mengenai beliau. Sarjan Hassan Pahlawan Melayu Yang
Terbilang, Antara rialiti Dan Fantasi akan merungkai kisah hidup beliau
yang sebenar.
Pengenalan
Apa itu penulisan sejarah?
Penulisan
sejarah merupakan satu bentuk penulisan yang bersandarkan kepada penyelidikan.
Ia bertindak sebagai satu alat pengkajian mengenai fenomena-fenomena masa
lampau yang mempunyai pendekatan serta kaedah-kaedah saintifiknya tersendiri.
Justeru itu penulisan sejarah harus dilakukan mengikut teknik-teknik yang betul
dan ilmiah supaya ia bermutu, mudah dan berkesan. Bagi menghasilkan sebuah
karya yang objektif, di antara teknik yang biasanya digunakan adalah
pembentukan ayat, petikan, nota kaki dan bibliografi. Lain-lain adalah
simbol-simbol dan singkatan yang harus diguna secara sistematik; seperti sic., ibid, op.cit, loc.cit, passim, pengikat kata, titik, coma, kurungan, tanda kutipan, nama
tempat dan penerbit sumber, tarikh terbitan, halaman sumber yang dirujuk atau
dikutip. Kesemua teknik ini harus diambil berat oleh seseorang penulis bagi
menghasilkan sebuah karya sejarah yang bermutu tinggi. Dalam tajuk Sarjan
Hassan Pahlawan Melayu Terbilang, Antara Rialiti Dan Fantasi, penulisan
sejarah menumpukan aspek kebenaran tokoh tersebut. Ianya di kaitkan sepenuhnya
melalui filem lakonan Tan Sri P.Ramlee yang bertajuk Sarjan Hassan dengan
rialiti yang sebenar.
Latar
Belakang Kajian
Latar belakang kajian
ini cukup panjang, iaitu sepanjang hayat Kapten Hassan, bermula sejak beliau
lahir pada bulan Julai 1927 dan berakhir apabila beliau meninggal dunia pada 30
April 1991. Latar masa ini dibahagi-bahagikan seperti yang berikut :
·
Julai 1927 hingga
kedatangan Jepun. Dalam tempoh ini dimuatkan kisah ringkas peribadi Hassan,
yakni pendidikan awalnya di Sekolah Melayu, kisah ringkas tentang keluarganya,
dan kisah Hassan mendapat pendidikan agamanya di Sekolah Pengajian Pondok.
Pengajian Hassan terhenti apabila kedatangan Jepun.
·
Zaman Pendudukan
Jepun. Dalam tempoh ini, diceritakan penderitaan rakyat kerana menjadi buruh
paksa Jepun dan kesengseraan rakyat kerana sukarnya mendapat keperluan makanan.
Pada saat-saat akhir pendudukan Jepun, dikisahkan kemunculan pelbagai kumpulan
penentang pemerintahan Jepun, termasuk Bintang Tiga yang menganut faham
komunis.
Zaman Konfrotasi dan
persaraan Hassan. Dikisahkan dalam tempoh ini khidmat Hassan sebagai Kapten
dalam Rejimen Askar Wataniah setelah diterima semula berkhidmat dalam angkatan
tentera. Dikisahkan juga peranan Kapten Hassan sacara ringkas semasa konfrontasi dengan Indonesia, dan akhirnya persaraan Kapten Hassan daripada angkatan
tentera. Dikisahkan apabila bersara, Hassan mengusahakan perniagaan gerai
makanan dan perniagaan pengangkutan, di samping ikut terlibat dalam politik
hingga beliau meninggal dunia.
Pernyataan
Masaalah.
Dikatakan, Filem Sarjan
Hassan lakonan P. Ramlee adalah berdasarkan watak sebenar. Diceritakan Sarjan
Hassan dilahirkan di Kampung Batu 12, Mantin, Negeri Sembilan pada Julai 1927.
Pada usia 7 tahun, ibunya meninggal dunia. Oleh kerana kesukaran bapanya untuk
menjaga adik beradik beliau seramai 5 orang, datuknya, Penghulu Ismail telah
membawa Sarjan Hassan pulang ke Pantai dan bersekolah di Sekolah Kebangsaan
Pantai. Beliau bersara dengan menyandang pangkat Kapten. Di penghujung tempoh
perkhidmatannya sebagai tentera, beliau telah berjaya membunuh seramai 54 orang
komunis di samping menerima pelbagai pingat anugerah sama ada daripada pihak
British mahupun Kerajaan Malaysia. Beliau meninggal dunia pada 30 April 1991,
jam 4.30 pagi di Hospital Besar Seremban dan dikebumikan di Tanah Perkuburan
Tuan Haji Muhammad Said, Seremban.
Berdasarkan kajian yang
lepas mengenai filem ini, terdapat beberapa sudut yang tidak diketengah kan
oleh penulis. Ataranya sisi utama tokoh. Sarjan Hassan didalam Filem ini tidak
menerapkan cara hidup islam yang sebenar. Ianya hanya menerapkan elimen melayu
semata sedangkan kita mengetahui mengenai status agamanya. Masaalah ini berlaku mungkin kerana ketiadaan sumber
yang sahih. Dan dalam penulisan kali ini sumber utama anak Almarhum Sarjan
Hassan, iaitu Mohamad Mohsin bin Hassan (Sarjan Hassan adalah watak sebenar
yang dilakonkan oleh P. Ramlee) akan memberi penjelasan yang sebenar.
Tinjauan Kajian Lepas
Selepas dikaji berdasarkan kajian yang lepas
mengenai filem ini, terdapat beberapa sudut yang tidak diketengah kan oleh
penulis. Ataranya adalah nilai budaya islamik, dilihat dalam file mini Sarjan
Hassan tidak menerapkan cara hidup islam yang sebenar. Ianya hanya menerapkan
elimen melayu semata sedangkan kita mengetahui mengenai status agamanya. Dalam
aspek pendidikan pula tidak dinyatakan secara jelas mengenai taraf pendidikan
beliau sedangkan beliau dilihat sangat arif dalam berbahasa inggeris. Selain
itu dari sudut nilai, adakah keperwibawaan Sarjan Hassan berdasarkan dendam
atau hak menjaga kedaulatan Negara yang diutamakan.
Masaalah ini berlaku mungkin kerana ketiadaan sumber
yang sahih. Dan dalam penulisan kali ini sumber utama anak Almarhum Sarjan
Hassan, iaitu Mohamad Mohsin bin Hassan (Sarjan Hassan adalah watak sebenar
yang dilakonkan oleh P. Ramlee) akan memberi penjelasan yang sebenar.
Objektif Kajian Lepas
Kajian ini dilakukan untuk
merungkai sisi lain tokoh yang tersirat dialam rialiti kehidupan dan di kaitkan
dengan filem Sarjan Hassan lakonan Tan Sri P Ramlee. Antara aspek yang di kaji
adalah:
- Cara
hidup islam yang ditunjukkan oleh tokoh
- Taraf
pendidikan tokoh
- Nilai
dan pengajaran dalam kehidupan rialiti tokoh
Skop Dan
Batasan Kajian
Kajian
ini meliputi skop sosio budaya dan agama yang tersemai dalam diri tokoh
berdasarkan sumber nyata dan perbandingan dengan Filem Sarjan Hassan. Penulis
bertanyakan soalan kepada sumber dan menterjemahkannya menjadi penulisan
sejarah
Kaedah Kajian
Dalam
melaksanakan kajian ini, penyelidik telah menyediakan satu set borang soal
selidik (questionnaire survey method) yang digunakan sebagai instrumen
kajian. Menurut Mohd. Majid Konting (2005:202), soal selidik merupakan
alat ukur yang digunakan dalam penyelidikan pendidikan. Soal selidik digunakan
untuk mendapatkan maklumat yang tepat berkenaan fakta-fakta seperti
kepercayaan, perasaan, kehendak dan sebagainya. Soal selidik ini
diberikan kepada setiap sumber yang diyakini kesahehannya. Bagi mendapatkan
maklumbalas, penyelidik menyerahkan dan mengumpulkan sendiri set soal
selidik tersebut. Borang soal selidik tersebut dibahagikan kepada empat bahagian
iaitu A, B, C dan D. Bahagian A adalah mengenai demografi atau latar
belakang responden.Manakala bahagian B, C dan D pula mengandungi jumlah kesemua
soalan yang perlu dijawab oleh responden iaitu merangkumi 30 item bagi menjawab
ketiga-tiga persoalan kajian. Berikut adalah item-item bagi setiap bahagian:-
i.
Bahagian A
Bahagian
A set soal selidik mengandungi item yang berkaitan dengan latar belakang
responden. Aspek aspek yang akan disoal dalam bahagian ini ialah berkaitan biodata orang
sumber. Pada bahagian ini responden diminta menandakan satu jawapan pilihan
yang diberi.
ii.
Bahagian B
Bahagian
B pula mengandungi 10 item berkaitan dengan apakah kaitan oaring sumber dengan
Sarjan Hassan
iii.
Bahagian C
Bahagian
C pula mengandungi 10 item mengenai apakah persepsi orang sumber mengenai filem
Sarjan Hassan
iv.
Bahagian D
Bahagian
D mengandungi 10 item yang membincangkan mengenai pendapat sumber terhadap watak dan perwatakan
P Ramlee dalam filem Sarjan Hassan samaada sama degan rialiti atau tidak
Dalam bahagian B, C dan D soalan soal
selidik, penyelidik menggunakan skala Likert. Responden dikehendaki menandakan
jawapan mengenai sesuatu kenyataan berdasarkan satu skala dari satu ekstrem
yang lain (Mohd Najib Abdul Ghafar, 1999 : 97). Penyelidik menggunakan soal
selidik yang bersifat positif yang bertujuan untuk mengalakkan responden
memberi
maklum balas yang dikehendaki dalam pemilihan jawapan skala Likert yang menjadi
pengukur untuk menjelaskan setiap skor yang diperolehi daripada item-item yang
terbabit.
Data-data
sekunder yang sesuai amat diperlukan bagi mendapatkan maklumat tertentu dan
sekaligus dapat menyokong kajian yang dijalankan ini. Data-data ini diperolehi
melalui:
i.
Buku-buku, laporan kajian dan penyelidikan bertulis di Perpustakaan Sultanah
Zanariah (PSZ), UTM.
ii.
Perpustakaan Negara Malaysia (PNM), Kuala Lumpur.
iii. Buku-buku,
latihan ilmiah dan kertas kerja di Perpustakaan Tun Seri Lanang, Shah Alam.
iv.
Buku-buku dan kertas projek (tesis dan disterasi) di Perpustakan Utama,
Universiti Malaya.
v.
Surat khabar dan artikel majalah
vi.
Internet.
8.3 Dapatan Kajian
8.3.1 SIAPA
SARJAN HASSAN SEBENARNYA?
UMUM
mengenali Sarjan Hassan sebagai filem lakonan Allahyarham Tan Sri P Ramlee yang
digarap berdasarkan kisah seorang anggota Askar Melayu yang tidak mengenal erti
gentar ketika menentang penjajah Jepun di Tanah Melayu. Filem perang itu begitu
popular pada awal 60-an, tetapi kisah yang dipaparkan itu agak menyimpang jauh
daripada kisah sebenar liku hidup Sarjan Hassan Othman yang dipaparkan kali
ini. Sarjan Hassan dianggap patriot
terbilang yang pernah dilahirkan Askar Melayu kerana kejayaannya membunuh 11
anggota komunis ketika menjadi ketua seksyen dan platun dalam Batalion Empat
Rejimen Askar Melayu selama tiga tahun dari 1950 hingga 1953.
Beliau
dilahirkan pada 15 Februari 1927 di Kampung Pantai, tidak jauh dari Seremban,
Negeri Sembilan dan berkelulusan darjah lima Sekolah Melayu. Allahyarham Sarjan
Hassan memulakan kerjayanya dalam perkhidmatan tentera pada 21 Disember 1946
sebagai rekrut Askar Melayu dan menjalani latihan di Port Dickson selepas
berlaku satu peristiwa ngeri yang mengorbankan isteri dan keluarganya.
Usaha
menjejak sejarah perjuangan dan susur galur patriot ini bukan tugas mudah
sehingga penulis mengambil masa hampir sebulan membuat rujukan di pusat sumber
serta merisik di kawasan perkampungan asal Allahyarham. Penulis juga berusaha mengesan saudara mara
Allahyarham di Kampung Pantai dan Rasah yang dikatakan tempat tinggal
terakhirnya. Bagaimanapun, seorang
penduduk asal Kampung Pantai, Ishak Harun, 72, ketika ditemui berkata, melalui
cerita orang lama yang didengarnya, Allahyarham begitu bersemangat untuk
memburu pengganas selepas beberapa ahli keluarganya, termasuk isterinya dibunuh
dengan kejam oleh komunis. "Saya
tidak dapat mengesahkan sama ada Allahyarham yang berasal dari kampung ini
adalah Sarjan Hassan yang kisahnya difilemkan itu atau Hassan lain,"
katanya. Katanya, sepanjang pengetahuannya, tiada juga sebarang peninggalan
seperti rumah atau tinggalan lain milik keluarga Sarjan Hassan untuk menyokong
bukti yang Allahyarham dilahirkan dan pernah menetap di kampung berkenaan.
Rujukan
di Muzium Negeri Sembilan dan Muzium Tentera Darat, Port Dickson berjaya
menyingkap sedikit kisah latar belakang Sarjan Hassan yang memang menunjukkan
Allahyarham berasal dari Kampung Pantai.
8.3.2 Taraf Pendidikan
Jika
di lihat didalam filem Sarjan Hassan, watak yang didokong oleh P Ramlee hanya
menumpukan pendidikan disekolah rendah sahaja. Sedangkan seperti yang kita
sedia maklum, ketika dewasanya Sarjan Hassan mampu untuk berkomunikasi dalam
bahasa inggeris dengan fasih. Persoalan ini timbul “adakah taraf pendidikan
Sarjan Hassan hanya setakat tahun 5 sahaja?’ menurut orang sumber yang utama, anak Almarhum Sarjan Hassan, iaitu Mohamad
Mohsin bin Hassan telah merungkaikan persoalan tersebut dengan mendalam. Taraf
pendidikan Sarjan Hasan dilihat bukan setaka darjah lima sahaja, menurut
Mohsin, ayahnya pernah menerima pendidikan di Sekolah Melayu
sehingga darjah lima dan kemudian mendalami pengetahuan agama di Sekolah
Pengajian Pondok Kampung Sega, Kuala Sawah, Rantau, Negeri Sembilan sehingga
kedatangan Jepun.
Selain itu, Hassan ada juga menimba
ilmu kebatinan dan kepahlawanan daripada beberapa orang tokoh agama. Hassan
jujur, tekun, sabar, berani, bersemangat tinggi, dan kuat beribadah. Dari sisi
ini dapat kita lihat sudut lain ketokohan Sarjan Hassan. Jika dibandingkan
dengan filem, beliau dilihat hanya menumpukan nilai kemelayuan semata.
Sedangkan Beliau telah diajar ilmu
keagamaan semenjak dari kecil dan sentiasa mengikut lunas lunas keagamaan dalam
setiap tindakan. Nilai ini dapat kita gambarkan melalui sifat beliau. Disiplin
dan taat akan perintah orang atasan menjadi pegangan dan amalanya. Semua sifat
tersebut menyebabkan Hassan memperoleh kejayaan yang cemerlang dalam kerjayanya
sebagai ‘riflemen’ sehingga ke pangkat Kapten.
Selain itu, Hassan berbakat menulis skrip dan
pernah mengarah drama [1]pentasyang
mengisahkan kehidupan anggota keselamatan pada zaman darurat. Sebagai
menghargai jasa dan sumbangan Hassan, pelbagai anugerah diberikan kepada
beliau. Antaranya termasuklah pingat keberanian NM, pingat Perkhidmatan
Cemerlang MID, pingat Kelakuan Terpuji Negeri Pahang, pingat Jaksa Kebaktian,
pingat Ahli Mangku Negara, dan pingat Seri Mahkota Selangor.
Jika
diimbau kembali ketika detik beliau menimba ilmu, banyak kenangan suka dan duka
dapat di imbau. Menurut anak aruah sarjan Hassan, Sebaik menamatkan latihan
rekrut pada 10 Jun 1947, Hassan menyertai Batalion Pertama Rejimen Askar Melayu
dan dilantik menjadi Lans Koperal pada 28 April 1948 sebelum bertukar ke
Batalion Keempat rejimen itu pada 1 Disember 1949 dan dinaikkan pangkat Koperal
pada 24 Oktober 1950.
Kesungguhannya
yang tinggi dalam menjalankan tugas yang diamanahkan membolehkan pejuang itu
dinaikkan pangkat Sarjan mulai 1 September 1952 dan terus mencurahkan bakti
kepada Batalion Keempat yang berpangkalan di Mentakab, Pahang.
Kompeninya
ditugaskan beroperasi di kawasan Triang, Pahang, bermula pada 16 November 1953
dengan Allahyarham dilantik mengetuai pasukan rondaan mengandungi sembilan
anggota selepas menerima arahan daripada Pegawai Memerintah.
Satu
daripada kisah keberaniannya adalah ketika diarahkan mengetuai pasukannya
menyiasat bunyi tembakan yang didengar dari arah barat daya satu kawasan hutan
di Triang Selepas satu jam meninggalkan pangkalan, peninjau kumpulan ronda
mendengar bunyi pokok ditebang, lantas Sarjan Hassan memerintahkan pasukannya
merangkak ke hadapan dalam barisan menghala ke arah bunyi potongan pokok
berkenaan.
Dalam
jarak kira-kira 150 meter dari bunyi potongan itu, Allahyarham menghentikan
pergerakan anggota ronda dan memerintahkan seorang pegawai tidak bertauliah
dalam platunnya membentuk satu kedudukan serang hendap.
Sarjan
Hassan membawa seorang anggota berpangkat prebet mengikuti di sebelah kanan
sasaran bagi membuat tinjauan di kawasan berkenaan dan mendapati beberapa
pengganas komunis sedang sibuk membuat persiapan untuk mendirikan khemah.
Beliau
kemudian mengambil keputusan untuk menyerang pasukan pengganas berkenaan
bersama anggota prebet terbabit dari arah strategik, yang akan membolehkan
pengganas ditawan atau ditembak oleh anggota pasukannya yang lain jika
melarikan diri.
Bagaimanapun,
kehadiran beliau bersama prebet berkenaan disedari seorang pengganas yang terus
mensasarkan laras senapangnya ke arah mereka, tetapi Allahyarham lebih pantas
melepaskan tembakan yang berjaya membunuh pengganas terbabit.
Seorang
lagi pengganas juga berjaya dibunuh Sarjan Hassan, manakala dua rakan mereka
melarikan diri ke arah kedudukan kumpulan serang hendap dan menerima nasib yang
sama di tangan anggota kumpulan platun pimpinan Allahyarham.
Sarjan
Hassan menunjukkan keberanian yang tinggi dalam membuat keputusan menyerang
perkhemahan pengganas walaupun hanya disertai seorang anggotanya.
Kemahiran
menggunakan senjata dengan baik memberikan kelebihan kepada beliau ketika
berdepan saat cemas dan kecekapan itu berjaya menyelamatkan nyawa seorang
anggota lain.
Kejayaan
berkenaan dicapai melalui ketenangan dan kepantasan bertindak serta perhitungan
muslihat yang tepat dan bijak di samping kemahirannya menguasai suasana hutan
tebal yang cukup tinggi.
Kelebihan
itu membolehkan Sarjan Hassan mendedahkan semua empat pengganas yang ditemuinya
dan menentukan mereka tidak terlepas daripada kumpulan rondaannya.
Dinaikkan pangkat Leftenan Muda pada
1957
MAKLUMAT
dari Muzium Negeri Sembilan dan Muzium Tentera Darat [2]merekodkan
Sarjan Hassan pernah menjadi ketua seksyen dan platun dalam Batalion Empat
Rejimen Askar Melayu selama tiga tahun dari 1950 hingga 1953 dan secara
peribadi dikatakan berjaya membunuh 11 pengganas.
Bagaimanapun,
ada juga maklumat mengatakan beliau berjaya membunuh 54 anggota Bintang Tiga
sepanjang perkhidmatannya dan atas kecemerlangan itu, Sarjan Hassan disokong
Pegawai Memerintah Batalion, Leftenan Kol EA Hefford dianugerahkan Military
Medal (MM) pada 30 Disember 1953.
Beliau
menerima pengiktirafan itu apabila Ratu melalui London Gazette menganugerahkan
MM kepada Sarjan Hassan pada 12 Mac 1954 yang disampaikan Pesuruhjaya Tinggi
British di Tanah Melayu, Sir Donald MacGillivray di King's House, Kuala Lumpur.
Selain
MM, Sarjan Hassan juga dianugerahkan General Services Medal dan Mention in
Despatches[3]
oleh Kerajaan British pada 1950 dan 1952 kerana keberaniannya ketika berhadapan
dengan pengganas komunis sewaktu menjalankan operasi.
Di
atas kejayaan dan kecemerlangannya itu, beliau terpilih mengikuti latihan kadet
Federation Training Wing di Port Dickson mulai 10 Jun 1957 dan ditauliahkan
pangkat Leftenan Muda Batalion Kelima Rejimen Askar Melayu pada 7 Ogos tahun
berkenaan.
Allahyarham
juga dikatakan terbabit dalam tindakan menggagalkan usaha 400 hingga 500
anggota komunis di Water Fall Estate, Rawang Selangor yang cuba mensabotaj
kemerdekaan negara 10 hari sebelum 31 Ogos 1957.
Beliau
kemudian ditugaskan di Briged Kedua Infantri pada 4 Disember 1959 dan
menamatkan perkhidmatan sebagai Penolong Ketua Kompeni di Kompeni Lima Melayu
pada 5 Ogos 1962 selepas berkhidmat selama 16 tahun dengan menyandang pangkat
terakhir sebagai Kapten.
Hasil
perkongsian hidup dengan isteri keduanya, Aishah Bujang yang dikatakan berasal
dari Kampung Rasah yang dikahwini pada 20 Januari 1952, mereka dikurniakan
lapan cahaya mata, empat lelaki dan empat perempuan.
Pejuang
negara ini menghembuskan nafas terakhir pada 30 April 1991 akibat sakit jantung
di Hospital Besar Seremban (sekarang Hospital Tuanku Jaafar) dan dikebumikan di
Makam Haji Said, Seremban, tetapi usaha menjejak makamnya juga menemui jalan
buntu.
Antara
anugerah lain yang diperoleh beliau ialah Pingat Jasa Kebaktian (PJK) dan Ahli
Mangku Negara (AMN).
Menurut Encik Mohsin
ayahnya seorang yang kuat amal ibadah, menjaga solat. Ayahnya walaupun hebat di
medan perang tetapi selalu berkata jihad yang paling susah ialah jihad melawan
hawa nafsu.
Memang hebat P. Ramlee,
dia menonjolkan seorang perwira negara dalam filem Sarjan Hassan dari kalangan
orang beriman dan beramal soleh. Tetapi P. Ramlee menurut ceritanya tidak dapat
menyiarkan sepenuhnya sejarah negara kerana takut filem tersebut tidak akan
tersiar. Oleh itu lembaran ini sedikit sebanyak dapat dijadikan nukilan dari
sudut tepi Sarjan Hassan yang tidak dapat diterjemahkan didalam Filem tetapi
dirungkai melalui rialiti.
REFLEKSI
Subjek
Penulisan Sejarah merupakan salah satu mata pelajaran yang wajib diambil oleh seorang guru pelatih dibawah IPGM
pengkhususan Pengajian Sejarah. Subjek ini mengetengah kan kepada kita mengenai
teknik dan prosedur dalam melaksanakan penulisan sejarah yang menjerumus kepada pendidikan. Dalam
melaksanakan kerja kursus untuk subjek ini ianya merupakan satu cabaran buat saya. Kerja kursus ini merupakan kerja kursus
yang sangat mencabar dari aspek kognatif dan saikologikal. Dari aspek tajuknya
“penulisan sejarah” saya menyusunnya menjadi beberapa bahagian dan setiap satunya saya olah
mengikut teknik huraian. Sungguhpun
kerja kursus ini agak sukar, namun saya telah menerima banyak faedah
yang berguna dan baik untuk diri saya sebagai bakal guru. Ilmu ini merupakan
satu penanda aras bagi saya dalam mendokong aspirasi Negara di bidang peguruan
Setelah membuat banyak rujukan dan perbincangan bersama rakan-rakan, saya mula
lebih mengenali serta memahami mengenai cara cara mengendalikan program dangan
berkesan dan seimbang.
Dari segi aspek penekanan yang
terkandung didalamnya dapat lah di tekankan bahawasanya mata pelajaran penulisan
sejarah ini pada asasnya tetap mempunyai tunjang yang sama. Iaitu menekankan
aspek pembelajaran menerusi kehidupan. Namun yang membezakan teknik teknik ini
adalah cara penyampaian dan olahannya mengikut kehendak individu. Dalam pemerhatian yang telah saya lakukan
berdasarkan pembentangan dan huraian
yang diterjemahkan oleh rakan rakan saya, dapat diambil beberapa kesimpulan
sebagai intipati dalam setiap pebentangan mereka.
Dari sudut pembuatan pula, terdapat
beberapa kekangan yang saya hadapi dalam menyelesaikan masaalah ini. Teknik perangkaan
program yang betul masih masih lagi belum saya kuasai, namun dengan bantuan
rakan –rakan masaalah ini dapat diatasi. Beberapa contoh permainan tradisional telah
di muat turun dari dalam talian untuk dijadikan sebagai rujukan lantas diolah
dengan saksama. Olahan ini digubah dan dijadikan sebagai asas dalam subjek ini .
Seterusnya masaalah yang dihadapi adalah, bahan untuk membuat jadual. Masaalah
ini dapat saya selesaikan dengan menggunakan bahan sedia ada dan di tambah baik
dengan bahan baru. Hasilnya jenis sumber baru telah tercipta.
Ketika memilih tajuk yang akan
dijadikan modul untuk sesi mikro, kami telah bersetuju untuk memilih tajuk ini yang
di rangka secara gabungan dengan mengambil aspek dari setiap ahli. Modul ini
seterusnya di garap untuk menghasilkan permainan tradisional yang seimbang.
Perbincangan secara dua hala melalui aplikasi wasup telah memudah kan saya
untuk berhubung dengan rakan sepasukan.
Dari sudut implikasai dalam pembelajaran dan pengajaran
pula dapat saya simpulkan bahawasanya sebagai seorang guru, amat penting bagi kita memberi
setiap orang murid peluang untuk memerhati dan mencontohi berbagai jenis teknik
P&P yang menunjukkan tingkah laku yang diingini. Oleh yang demikian, kita
hendaklah memastikan bahawa kita sendiri boleh menunjukkan tingkahlaku yang
boleh diteladani serta memaklumkan kepada anak murid berkenaan kesan sesuatu
tingkah laku yang tidak bermoral, melanggar norma-norma masyarakat dan
undang-undang, bersifat eksploitasi dan manipulasinya sebagai Pentaksiran & Pengurusan mata
pelajaran pendidikan moral di sekolah.
Kedua,
kita sebagai guru perlu memastikan dan berusaha menyediakan persekitaran sosial
yang kondusif agar modeling boleh berlaku. Ini dapat kita lakukan dengan
mengaplikasikan tindakan dalam teori moral. Perkara seperti memberi insentif,
pengukuhan dan sokongan moral seharusnya diberi kepada murid-murid secara terus
menerus bagi menggalakkan berlakunya tingkahlaku yang baik dalam kalangan
murid-murid pada masa kini
Yang ketiga, sebagai seorang guru, kita per,lu bijak
untuk menyesuaikan penggunaan Teknik-teknik
pembelajaran ini mengikut situasi dan keperluan. Selain itu, melalui proses membuat tugasan
kerja kursus pendek ini yang saya laksanakan bersama rakan-rakan telah membuatkan
hubungan silaturrahim antara kami semakin rapat. Sikap toleransi, bekerjasa
sama, dan disiplin antara pensyarah dan semua rakan-rakan juga dapat di
tingkatkan melaui proses membuat tugasan kerja kursus pendek ini. Saya mula
lebih mengenali sikap dan sahsiah rakan-rakan dan cara pengajaran pensyarah dan
hal ini sekaligus mengukuhkan hubungan dua hala kami.
Tidak dapat dinafikan lagi
bahawa, pengurusan yang seimbang sangat
membantu murid untuk memantapkan kemahiran interaksi sesama mereka. Hal ini
kerana, banyak teknik P&P yang lebih bertumpu pada kemahiran kognitif atau
fizikal sahaja, maka sedikit sebanyak kemahiran interaksi ini telah diabaikan.
Sebagai penambah baikan untuk Teori pengajaran ini, gunakan pendekatan murid dengan persekitaran
dengan ini murid dapat berinteraksi dengan lebih terbuka. Ini akan membantu
murid mencambahkan pengetahuan mereka secara tersusun iaitu melalui perkataan.
Ramai murid sekarang yang hanya bijak di
atas kertas sahaja. Mereka sangat bertumpu pada teori sesuatu subjek itu
sahaja. Hatta, ada juga murid yang aktif di padang tetapi tidak dapat
berkomunikasi dengan sempurna. Maka, model pengajaran personal ini sebenarnya
telah membuka peluang kepada setiap individu murid untuk mengubah cara mereka.
Disamping
itu, melalui setiap teori pengajaran ini murid sebenarnya berpeluang untuk
meneroka bagi meningkatkan kemampuan diri sendiri. Murid dapat menentukan cara
pembelajaran mereka sendiri. Model personal dalam pengajaran dan pembelajaran
sangat menekankan individu sebagai insan yang unik maka seorang guru akan
dicabar untuk membentuk personaliti murid yang berintegrasi, penuh keyakinan,
dan kompeten. Matlamat ini adalah untuk membantu setiap pelajar
bertanggungjawab terhadap perkembangan diri dan berjaya mencapai penghargaan
diri serta keharmonian kendiri. Maka, adalah penting untuk guru membentuk serta
menggabungkan aspek intelek dengan emosi demi melahirkan suatu personaliti yang
seimbang.
Secara
keseluruhannya dapat kita nilai setiap teknik P&P yang dibawa oleh para peneraju pendidikan
mempunyai nilai dan pengajaran yang menjadi pokok keunikan teknik teknik pembelajaran yang di
rangka oleh mereka. Dasar-dasar awal
pendidikan ini perlulah sentiasa menjadi sumber kepada masyarakat malaysia
kursusnya masyarakat melayu dan di pelihara agar dapat di corakkan kepada
masyarakat melenium dimasa kini demi
membawa Malaysia menjadi sebuah negara maju di mata dunia. Benarlah kata
pepatah yang Bangsa Berilmu Bangsa Berjaya. Asas ini lah yang membawa kita
untuk menjadi sebuah bangsa yang gah di mata dunia.
Rujukan
Bhasah
Abu Bakar. (2009). Pahlawan melayu
terbilang. Quantum Books : Tanjong Malim, Perak.
Bond
T.G & Fox C.M. 2007. Malay Herros.
2nd Ed. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Mohamad Fauzi Yunus. (1996). Sarjan Hassan. Unit Kurikulum : Jabatan Pendidikan Wilayah
Persekutuan, Kuala Lumpur. Atas Talian diperoleh pada 2 Oktober 2012. http://ujid.tripod.com/education/penilaian.pdf
Popham
W.J (1978). WATANIAH. Englewood
Cliff,NJ. Prentice-Hall.
Quek
B.C (1989). Unsong heros. Unpublished
Doctoral Dissertation: Michigan State University.
Memang benar filem 'Sarjan Hassan' diambil dari kisah 'Sarjan Hassan' sebenar.Tetapi filem itu di olah dan dipelbagai supaya menjadi lebih baik dan menarik walaupun menyimpang jauh dari kisah asal. Yg lebih penting ia memaparkan Sarjan Hassan seorang pahlawan melayu sejati dan terbilang serta semangat patriotik yg tinggi.
ReplyDeleteBest eCOGRA Sportsbook Review & Welcome Bonus 2021 - CA
ReplyDeleteLooking for an eCOGRA 1등 사이트 Sportsbook 토토 Bonus? At this eCOGRA Sportsbook deccasino review, 바카라 사이트 we're talking about a variety of ECCOGRA 바카라 사이트 sportsbook promotions.