PRO FORMA KURSUS
PROGRAM IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN DENGAN KEPUJIAN
(Sejarah Pendidikan Rendah)
Nama Kursus
|
Kurikulum Sejarah
Sekolah Rendah
(History Curriculum for Primary School)
|
Kod Kursus
|
SJH3103
|
Kredit
|
3(3+0)
|
Jam Pembelajaran
|
120 jam
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Dua
|
Hasil Pembelajaran
|
1.
Menghuraikan kandungan Sukatan Pelajaran Sejarah
sekolah rendah.
2.
Mengaitkan organisasi kandungan Sejarah dalam proses pengajan dan
pembelajaran.
3.
Menghuraikan komponen dalam sukatan yang terdapat dalam mata pelajaran sejarah.sekolah
rendah.
4. Mengenal
pasti nilai dan unsur patriotisme dalam kurikulum sejarah.
5. Merumuskan peranan panitia sejarah sekolah
rendah.
|
Sinopsis
|
Kursus ini memfokuskan kepada pengenalan kurikulum sejarah,
mata pelajaran sejarah sekolah rendah, sukatan dan huraian sukatan sejarah,
ciri-ciri guru sejarah yang efektif, penerapan nilai dan unsur patriotisme
dalam sejarah, dan pengurusan panitia sejarah sekolah rendah.
This
course focuses on the introduction of the history curriculum,
the primary subject of history,
measurement and description of the
history curriculum, the characteristics of effective teachers of
history, values and patriotic elements in
the history, and the management
history committee of primary school.
|
Bil.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1.
|
Pengenalan Kepada Kurikulum Sejarah
|
1.1 Latarbelakang
kurikulum sejarah
1.2 Kurikulum
Standard Sekolah Rendah (KSSR)
1.3 Asas
penggubalan KSSR
1.4 Bentuk
KSSR
1.5 Elemen
merentas kurikulum
1.6 Kurikulum
berasaskan standard
1.7 Kurikulum
Sejarah
·
Huraian dan perincian kurikulum sejarah
·
Bentuk kurikulum
·
Rasional kurikulum Sejarah
·
Komponen kurikulum Sejarah
1.8 Kaitan
kurikulum dengan kehidupan individu, masyarakat dan Negara
|
6
|
2.
|
Mata
pelajaran Sejarah di Sekolah Rendah.
|
2.1 Perspektif Mata Pelajaran Sejarah
·
Mari Belajar
Sejarah
-Apa itu Sejarah
-Sejarah diri dan keluarga
-Sejarah sekolah
-Sejarah setempat
·
Negara Malaysia
-Kerajaan-kerajaan Melayu
sebelum Kesultanan
Melayu
Melaka
-Negeri-Negeri
di Malaysia
·
Identiti Negara Kita
-Bahasa Kebangsaan
-Lagu Kebangsaan
-Bendera Malaysia
-Bunga
Kebangsaan
-Rukun
Negara
-Jata
Negara
-Yang di-Pertuan Agong
·
Tokoh-tokoh terbilang
Kesultanan
Melayu Melaka
-Maksud Sastera Sejarah
-Sultan Melaka
-Bendahara Tun Perak
-Hang Tuah
|
9
|
|
|
·
Sejarah Awal
Negara Kita
-Tamadun Awal
-Kita Rakyat Malaysia
-Warisan dan Tradisi Negara
·
Kedaulatan Negara
Kita
-Kejayaan Negara
-Pencapaian dan
Kebanggaan
negara kehidupan masyarakat
|
|
3.
|
Sukatan dan Huraian Sukatan Sejarah
|
3.1 Sukatan
Pelajaran Sejarah
· Latar
belakang
· Rasional
· Matlamat
dan objektif
· Pemetaan
Sukatan Pelajaran
Sejarah
· Skop
kandungan
· Bidang
pembelajaran
· Urutan
bidang pembelajaran
· Tema dan
pembahagian mengikut
tahun pembelajaran di Tahap 4, 5
dan 6 KSSR
· Tujuan
bidang pembelajaran dan
tema disusun mengikut urutan
-Organisasi
kandungan dan
Huraian Sukatan Pelajaran (HSP)
mengikut tema / topik, hasil
pembelajaran, unsur patriotisme
-Mengenal Negara Kita
-Sejarah Negara Kita
-Kewarganegaraan
-Cintakan Tanah Air
· Perkaitan
organisasi kandungan
dan bidang pembelajaran dengan
elemen tematik Sejarah
|
6
|
4.
|
Ciri-ciri Guru Sejarah
Yang Efektif
|
4.1 Berpengetahuan
·
Penguasaan isi kandungan
·
Menguasai Dokumen Standard
Kurikulum
·
Kreativiti dan Inovasi
·
EQ dan IQ
·
Minat dalam penyelidikan
·
Mengusasi bidang IT
·
Pembelajaran berasaskan projek
4.2 Memartabatkan profesion perguruan
·
Berpandangan progresif dan
Saintifik
·
Agen perubahan
·
Berpendirian teguh
·
Menjunjung aspirasi negara
·
Kepimpinan dalam pendidikan
4.3 Keperibadian
·
Kecindan
·
Penilan kendiri
·
Kajian tindakan
|
6
|
5.
|
Penerapan
Nilai dan unsur Patriotisme Dalam Sejarah
|
5.1
Mengikuti aktiviti sambutan Hari
Kemerdekaan
5.2
Menyediakan tugasan mengikut Standard kurikulum
5.3
Menghargai jasa-jasa pemimpin yang
memberikan sumbangan kepada Negara.
5.4
Pelbagai aktiviti yang mencetus kesedaran
semangat cintakan Negara.
5.5 Memupuk
kemahiran
· Belajar
· Bermaklumat
· Berfikir
aras tinggi
· Menyelesai
masalah
· Kreatif
· Pengurusan
masa
· Sosial –
interaktif
· Interpersonal
· Refleksi
berstruktur
5.6 Pembelajaran
sepanjang hayat
5.7
Perkaitan dengan perkembangan
global
·
Kesedaran kompetensi sivik untuk kesejahteraan masyarakat
·
Kesan industrialisasi dan pembangunan
·
Pembentukan warganegara dunia yang bertanggunjawab
|
9
|
6.
|
Pengurusan Panitia Sejarah Sekolah Rendah
|
6.1 Struktur Organisasi panitia sejarah
6.2 Tujuan panitia sejarah
6.3 Pengurusan Panitia sejarah
·
Sistem fail
·
Perancangan aktiviti
6.4 Peranan Panitia sejarah
|
9
|
Jumlah Jam Pembelajaran Bersemuka
|
45
|
||
|
|
||
Jam Pembelajaran Bukan Bersemuka
|
75
|
||
|
|
||
Jumlah Jam Pembelajaran
|
|
Pentaksiran
|
Kerja Kursus
Peperiksaan
|
50 %
50%
|
Rujukan Asas
|
Abdul Rahim Abdul Rashid. (2000). Model Dan
Pendekatan Pengajaran Sejarah KBSM. Petaling Jaya: fajar Bakti.
Kementerian Pelajaran Malaysia. (2004). Kurikulum bersepadu sekolah rendah:
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan. Kuala Lumpur: Pusat
Perkembangan Kurikulum.
Kementerian Pelajaran Malaysia. (2004). Kurikulum bersepadu sekolah rendah:KajianTempatan.
Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum.
|
|
Rujukan Tambahan
|
Goffey, A. (2001). Education and social change.
Buckingham: Open University Press.
Ellis, A. K. (1995). Teaching and learning
elementary social studies. (5th ed.). Needham Heights, Mass: Allyn &
Bacon.
Kementerian Pelajaran Malaysia. (2002). Kemahiran
berfikir. Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum.
Maxim, G.W. (1995). Social studies and the
elementary school child. (5th ed.). New Jersey: Prentice-Hall Inc.
Pollard, A. (2002). Reflective teacher. London:
Continuum.
|
No comments:
Post a Comment