Saturday 17 October 2015

PRO FORMA KURSUS
PROGRAM  IJAZAH SARJANA MUDA PERGURUAN DENGAN KEPUJIAN
 (Sejarah Pendidikan Rendah)

Nama Kursus
Kurikulum Sejarah Sekolah Rendah
(History Curriculum  for Primary School)
Kod Kursus
SJH3103
Kredit
3(3+0)
Jam Pembelajaran
120 jam
Bahasa Pengantar
Bahasa Melayu
Prasyarat
Tiada
Semester
Dua
Hasil Pembelajaran
1.    Menghuraikan kandungan Sukatan Pelajaran Sejarah                sekolah rendah.
2.    Mengaitkan organisasi kandungan  Sejarah dalam proses pengajan dan pembelajaran.
3.    Menghuraikan komponen dalam sukatan yang  terdapat dalam mata pelajaran sejarah.sekolah rendah.
4.    Mengenal pasti nilai dan unsur patriotisme dalam kurikulum sejarah.
5.    Merumuskan peranan panitia sejarah sekolah rendah.
Sinopsis
Kursus ini memfokuskan kepada pengenalan kurikulum sejarah, mata pelajaran sejarah sekolah rendah, sukatan dan huraian sukatan sejarah, ciri-ciri guru sejarah yang efektif, penerapan nilai dan unsur patriotisme dalam sejarah, dan pengurusan panitia sejarah sekolah rendah.
                                                                              
This course focuses on the introduction of the history curriculum, the primary subject of history, measurement and description of the history curriculum, the characteristics of effective teachers of history, values ​​and patriotic elements in the history, and the management history committee of primary school.

 

                                   












  
Bil.
Tajuk
Kandungan
Jam
1.
Pengenalan Kepada Kurikulum Sejarah
1.1  Latarbelakang kurikulum sejarah
1.2  Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR)
1.3  Asas penggubalan KSSR
1.4  Bentuk KSSR
1.5  Elemen merentas kurikulum
1.6  Kurikulum berasaskan standard
1.7  Kurikulum Sejarah
·         Huraian dan perincian kurikulum sejarah
·         Bentuk kurikulum
·         Rasional kurikulum Sejarah
·         Komponen kurikulum Sejarah
1.8  Kaitan kurikulum dengan kehidupan individu, masyarakat dan Negara
6


2.

Mata pelajaran Sejarah  di Sekolah Rendah.  

2.1 Perspektif Mata Pelajaran Sejarah

·         Mari Belajar Sejarah
-Apa itu Sejarah
-Sejarah diri dan keluarga
            -Sejarah sekolah
           -Sejarah setempat

·            Negara Malaysia
           -Kerajaan-kerajaan Melayu    
            sebelum Kesultanan Melayu
            Melaka
          -Negeri-Negeri di Malaysia

·           Identiti  Negara Kita

-Bahasa Kebangsaan
-Lagu Kebangsaan
        -Bendera Malaysia
         -Bunga Kebangsaan
         -Rukun Negara
         -Jata Negara
         -Yang di-Pertuan Agong

·            Tokoh-tokoh terbilang Kesultanan
       Melayu Melaka
          -Maksud Sastera Sejarah
          -Sultan Melaka
          -Bendahara Tun Perak
          -Hang Tuah

9




·            Sejarah Awal Negara Kita
            -Tamadun Awal
            -Kita Rakyat Malaysia
            -Warisan dan Tradisi  Negara 

·            Kedaulatan Negara Kita
                     -Kejayaan Negara
                       -Pencapaian dan Kebanggaan   
            negara kehidupan masyarakat

3.
Sukatan dan Huraian Sukatan Sejarah
3.1  Sukatan Pelajaran Sejarah
·       Latar belakang

·       Rasional

·       Matlamat dan objektif

·       Pemetaan Sukatan Pelajaran  
 Sejarah

·       Skop kandungan

·       Bidang pembelajaran

·       Urutan bidang pembelajaran

·       Tema dan pembahagian mengikut
  tahun pembelajaran di Tahap 4, 5
  dan 6 KSSR

·       Tujuan bidang pembelajaran dan
     tema disusun mengikut urutan
-Organisasi kandungan dan
 Huraian Sukatan Pelajaran (HSP)
 mengikut tema / topik, hasil
 pembelajaran, unsur patriotisme
-Mengenal Negara Kita
-Sejarah Negara Kita
-Kewarganegaraan
-Cintakan Tanah Air

·       Perkaitan organisasi kandungan
  dan bidang pembelajaran dengan
  elemen tematik Sejarah

6
4.

Ciri-ciri Guru Sejarah
Yang Efektif
4.1  Berpengetahuan
·       Penguasaan isi kandungan
·       Menguasai Dokumen Standard
     Kurikulum
·       Kreativiti dan Inovasi
·       EQ dan IQ
·       Minat dalam penyelidikan
·       Mengusasi bidang IT
·       Pembelajaran berasaskan projek

4.2  Memartabatkan profesion perguruan
·       Berpandangan progresif dan 
     Saintifik
·       Agen perubahan
·       Berpendirian teguh
·       Menjunjung aspirasi negara
·       Kepimpinan dalam pendidikan

4.3  Keperibadian
·         Kecindan
·         Penilan kendiri
·         Kajian tindakan


6
5.
Penerapan Nilai dan unsur Patriotisme Dalam Sejarah
5.1  Mengikuti aktiviti sambutan Hari Kemerdekaan
5.2  Menyediakan tugasan mengikut Standard kurikulum
5.3  Menghargai jasa-jasa pemimpin yang memberikan sumbangan kepada Negara.
5.4  Pelbagai aktiviti yang mencetus kesedaran semangat cintakan Negara.

5.5  Memupuk kemahiran
·       Belajar
·       Bermaklumat
·       Berfikir aras tinggi
·       Menyelesai masalah
·       Kreatif
·       Pengurusan masa
·       Sosial – interaktif
·       Interpersonal
·       Refleksi berstruktur

5.6  Pembelajaran sepanjang hayat

5.7  Perkaitan dengan perkembangan
global
·         Kesedaran kompetensi sivik  untuk kesejahteraan masyarakat
·         Kesan industrialisasi dan pembangunan
·         Pembentukan warganegara dunia yang bertanggunjawab

         
9
6.

Pengurusan Panitia Sejarah Sekolah Rendah
6.1 Struktur Organisasi panitia sejarah
6.2 Tujuan panitia sejarah
6.3 Pengurusan Panitia sejarah
·         Sistem fail
·         Perancangan aktiviti
6.4 Peranan Panitia sejarah

9
                                                             Jumlah Jam Pembelajaran Bersemuka

45


Jam Pembelajaran Bukan Bersemuka
75


Jumlah Jam Pembelajaran



Pentaksiran
Kerja Kursus
Peperiksaan
50 %
50%

Rujukan Asas

Abdul Rahim Abdul Rashid. (2000). Model Dan Pendekatan Pengajaran Sejarah KBSM. Petaling Jaya: fajar Bakti.
Kementerian Pelajaran Malaysia. (2004). Kurikulum bersepadu sekolah rendah: Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan. Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum.
Kementerian Pelajaran Malaysia. (2004). Kurikulum bersepadu sekolah rendah:KajianTempatan. Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum.
Rujukan Tambahan
Goffey, A. (2001). Education and social change. Buckingham: Open University Press.
Ellis, A. K. (1995). Teaching and learning elementary social studies. (5th ed.). Needham Heights, Mass: Allyn & Bacon.
Kementerian Pelajaran Malaysia. (2002). Kemahiran berfikir. Kuala Lumpur: Pusat Perkembangan Kurikulum.
Maxim, G.W. (1995). Social studies and the elementary school child. (5th ed.). New Jersey: Prentice-Hall Inc.
Pollard, A. (2002). Reflective teacher. London: Continuum.



No comments:

Post a Comment